Till innehåll på sidan

Simulering och modellering av automatiserade vägtransporter (SMART)

Projektets övergripande syfte är att vidareutveckla dagens trafikmodeller för att möjliggöra analys av framtidens automatiserade trafiksystem. Projektet undersöker denna potential genom utveckling och tillämpning av trafiksimulering för analys av effekter av automatisering av trafiksystemet. Projektet består av två doktorandprojekt, det ena med inriktning mot mikrosimulering och interaktion mellan manuellt körda och självkörande fordon och det andra mot systemeffekter med mesoskopisk simulering inklusive färdmedels- och ruttval och alternativa trafikeringsformer i framtida trafiknät.

I KTH:s del av projektet undersöks hur flottor av automatiserade fordon kan delas och samordnas inom framtida kollektivtrafiksystem och på vilket sätt sådana system kan utvärderas genom mesoskopisk simulering. Av intresse är hur olika nivåer av efterfrågestyrd kollektivtrafik (t.ex. flexibla rutter och tidtabeller) samt olika metoder för realtids-koordinering av flottor av automatiserade fordon påverkar (i) driftkostnader, (ii) trängsel, res- och väntetider, samt (iii) färdmedels- och ruttval för resenärer. Frågeställningar som undersöks är:

  • Vilka krav ställer simulering av efterfrågestyrd kollektivtrafik på mesoskopiska trafiksimuleringsmodeller?
  • Vilka metoder finns för att samordna automatiserade fordon inom efterfrågestyrd kollektivtrafik?
  • Hur påverkar val av metod för realtids-koordinering av delade flottor av automatiserade fordon driftkostnader och passagerares restidskostnader?
  • Under vilka förutsättningar kan efterfrågestyrd kollektivtrafik med automatiserade fordon vara ett attraktivt alternativ eller komplement till linjebunden kollektivtrafik?
Simuleringsmodell av efterfrågestyrd kollektivtrafik.

Tidsperiod: 2016-04-01 – 2019-09-30

Finansiär: Trafikverket genom CTR

Projektledare: Johan Olstam, VTI

Medverkande: David Leffler , Wilco Burghout , Oded Cats , Erik Jenelius , och VTI, Linköpings universitet

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-05