Är trångboddhet en hälsofråga?

Publicerad 2023-03-06

Trångboddhet har varit och är en viktig folkhälsofråga, ofta förknippad med en försämrad hälsa hos de trångbodda.

Professor Folke Björk, Hållbara byggnader
Professor Folke Björk

Folke Björk, professor i Byggnadsteknik på Inst för byggvetenskap har tillsammans med Professor Gunnar Johanson på Institutet för miljömedicin, KI och forskarna Johnny Lorentzen, Institutet för miljömedicin, KI och Sofia Stensson, RISE, Division Samhällsbyggnad genomfört och publicerat en systematisk litteraturundersökning om trångboddhetens möjliga konsekvenser för hälsa utifrån ett perspektiv som är viktigt bl.a. för de som arbetar med byggnaders tekniska funktion. En sammanfattning på svenska finns nu tillgänglig i tidningen Husbyggaren, på länken nedan.

Hur trångboddhet kan påverka bostaden så att den påverkar hälsan hos de boende. (husbyggaren, 1mars, 2023)

Läs vad som ligger till grund för hela undersökningen nedan:

International Journal of Environmental Research and Public Health Journals IJERPH Volume 19 Issue 23 10.3390/ijerph192315542

Overcrowding and Hazardous Dwelling Condition Characteristics: A Systematic Search and Scoping Review of Relevance for Health

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap