Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

T-Twin: Digital tvilling-sandlåda för trafikstyrning på nätverksnivå

Projektnamn: T-Twin: Digital tvilling-sandlåda för trafikstyrning på nätverksnivå
Projektledare: Zhenliang Ma , Transportplannering
Deltagande parter KTH: Jonas Jostmann
Deltagande universitet: VTI, Linköpings universitet
Projektperiod: 2026-01-15 - 2028-04-14
Finansiering: Trafikverket

Digital tvilling (DT) teknik erbjuder kraftfulla möjligheter för realtidsövervakning, prognoser och styrning av trafiksystem. GEMINI-projektet vid KTH demonstrerade potentialen med DT-baserade metoder för urban trafikövervakning med hjälp av IoT-sensorer och simulering, med en pilot i Kista.
Nuvarande trafikstyrningssystem i Sverige, såsom LHOVRA för signalreglering, är dock fortfarande lokala och reaktiva, med begränsad samordning på nätverksnivå. Forskning vid VTI och LiU har visat att uppkopplade fordon (CV) kan förbättra trafikprestanda, men har också lyft fram behovet av optimering på nätverksnivå för att fullt ut utnyttja värdet av CV-data. När trafikförhållandena blir allt mer dynamiska och oförutsägbara krävs en mer adaptiv och systemövergripande styrstrategi. Med utgångspunkt i dessa insikter syftar T-Twin-projektet till att utveckla en modulär DT-sandlåda för integrerad trafikstyrning av motorvägar och stadsgator. Systemet kommer att kombinera realtidsövervakning, simulering och AI-baserat beslutsstöd för att möjliggöra säker och hållbar trafikstyrning på nätverksnivå. Den långsiktiga visionen är att komplettera Trafikverkets befintliga MCS-system med DT- och AI-teknik för trafikflödesstyrning (se bilaga för T-Twin-ramverket). Projektet fokuserar på utveckling och testning av styrmetoder med hjälp av Södra länken-korridoren i Stockholm (se bilaga för testnätverket). Denna korridor omfattar både motorvägssegment och anslutande stadsgator och erbjuder en värdefull testmiljö för att utvärdera hur DT-baserade styrstrategier kan samordnas över administrativa gränser. Exempel på styrstrategier som kommer att testas är: (1) dynamiska hastighetsbegränsningar för att hantera motorvägsflöden, och (2) koordinerad signalstyrning för att optimera inflödet till staden. Dessa strategier förväntas minska
trängseln under rusningstid och stödja proaktiv trafikledning.
Projektet syftar till att: 1) Kartlägga nuvarande praxis och behov genom litteraturstudier och samråd med intressenter; 2) Utveckla en högupplöst DT-sandlåda med realistiska sensormodeller och kopplingar till TDIS; 3) Föreslå och implementera en DT/RL-baserad nätverksstyrningsmetod för förbättrad effektivitet, säkerhet och robusthet; 4) Validera systemet med hjälp av fallstudien Södra länken och ta fram en utvecklingsplan för att integrera sandlådan i TDIS-systemet.
Projektet kommer att stödja det fortsatta doktorandprojektet för Jonas Jostmann för att utveckla central DT-baserad funktionalitet för trafikstyrning. T-Twin-systemet är designat för att vara modulärt och överförbart och ligger i linje med Trafikverkets pågående satsningar, såsom “Next Generation Motorway Traffic Control”, “Connected Vehicles at Signalized Intersections” och “IMTRACS – Improving traffic signal control utilizing connected vehicle data and surface detection”.
På lång sikt kommer T-Twin att fungera som en nationell testmiljö för att utveckla och validera nästa generations trafikstyrningsstrategier.

Kontakt

Zhenliang Ma
Zhenliang Ma universitetslektor zhema@kth.se 087904814 Profil
Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2025-09-16