Rapporter
Rapporter
[1]
O. Fröidh och M. Ramberg,
"Dynamics of demand in passenger services on railways,"
KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 258, 2025.
[2]
E. Jenelius et al.,
"Effekten av trängsel och komfort i kollektivtrafiken på resval: empirisk förstudie,"
, TRITA-ABE-RPT, 253, 2025.
[3]
[4]
[5]
I. Johansson, E. Hellblom och A. Lindfeldt,
"Kapacitet i nätverk 2 – KAIN 2 : Slutrapport,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 256, 2024.
[6]
[7]
O. Fröidh, J. Andersson och M. Thulin,
"Utbud och priser i persontrafik på järnväg 2024 : Utveckling i Sverige 1990-2024,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 2422, 2024.
[8]
H. Hallesius, B. Kordnejad och I. Nordmark,
"A pre-study for a new efficient transshipment technology for combined transports,"
, 2023.
[9]
B. Kordnejad et al.,
"D25.3 Report on the basic functional and technical specifications regarding CMS as relevant input for FP3,"
, 2023.
[10]
O. Fröidh och R. D. Jonsson,
"Intervjuer med intressenter i långväga resandeprognoser : Delrapport i Förstudie kring etablering av forskningsprojekt för prognosmetodik,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 2326, 2023.
[11]
E. Jenelius, B. Berg Wincent och W. Burghout,
"Modellering av mikromobilitet (M3) - Resmönster, potential och utformning av delade elskotertjänster : Forskningsprojekt finansierat av Trafikverket (TRV 2021/22609),"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 2329, 2023.
[12]
B. Berg Wincent, E. Jenelius och W. Burghout,
"Parkering av elsparkcyklar : Enkätundersökning av effekter och åsikter kring parkeringsförbudet i Stockholm, Göteborg och Malmö,"
Stockholm, TRITA-ABE-RPT, 237, 2023.
[13]
E. Jenelius et al.,
"Prestudy on Establishing a Research Project on Forecasting Methodology,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 2328, 2023.
[14]
B. Djordjevic och B. Kordnejad,
"Report on capacity/productivity gains, modal shift potential, marketopportunities and quantification of external effects,"
, 2023.
[15]
H. Sipilä,
"Simulations with PROTON and RailSys : Use of a macroscopic and microscopicrailway simulation tool in Swedish applications,"
, TRITA-ABE-RPT, 2323, 2023.
[16]
B.-L. Nelldal,
"Strukturförändringar inom godstransporter : Utbud, efterfrågan och konkurrens 1988-2022,"
Stockholm, Sweden : Bolle Rail Research, 2023.
[17]
O. Fröidh, J. Andersson och M. Thulin,
"Utbud och priser i persontrafik på järnväg 2023 : Utveckling i Sverige 1990-2023,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 2330, 2023.
[18]
B. Kordnejad,
"Deliverable 3.3 Demonstration and Evaluation including Best Usage of the Data Capture,"
, 2022.
[19]
B.-L. Nelldal et al.,
"Förseningarnas påverkan på efterfrågan av tågresor – en tidsserieanalys,"
Stockholm, TRITA-ABE-RPT, 2221, 2022.
[20]
H. Sipilä,
"HESE : Headway och signalpunktplaceringar i ETCS L2,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 2224, 2022.
[21]
[22]
O. Fröidh, J. Andersson och M. Thulin,
"Utbud och priser i persontrafik på järnväg 2022 : Utveckling i Sverige 1990-2022,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 2230, 2022.
[23]
B.-L. Nelldal, P. Näsman och H.-S. Song,
"Vidareutveckling av effektsamband för förseningarnas påverkan på efterfrågan av tågresor,"
Stockholm : KTH Järnvägsgrupp, TRITA-ABE-RPT, 2221, 2022.
[24]
B.-L. Nelldal,
"Automatic Container Train – ACT : Ett nytt logistiksystem för intermodala transporter,"
Stockholm, Sweden, 2021.
[25]
O. Fröidh och E. Jansson,
"Energieffektiv järnväg: Styrmedel mot klimatmålen,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 2133, 2021.
[26]
H. Badia Rodriguez et al.,
"Modelling of Micromobility (M3) - Prestudy on Knowledge Needs and Usage Patterns : Final report,"
KTH Royal Institute of Technology, 2021.
[27]
O. Cats et al.,
"Unravelling Mobility Patterns using Longitudinal Smart Card Data : Final report for Trafik och Region 2019SLL-KTH research project,"
KTH Royal Institute of Technology, 2021.
[28]
O. Fröidh, J. Andersson och M. Thulin,
"Utbud och priser i persontrafik på järnväg 2021 : Utveckling i Sverige 1990-2021,"
, TRITA-ABE-RPT, 2143, 2021.
[29]
[30]
E. Jenelius et al.,
"Bilrestider i storstad: Variationsmönster och upplevd osäkerhet (VARIA) : Slutrapport för projekt som genomförts på uppdrag av Trafikverket,"
KTH Royal Institute of Technology, 2020.
[31]
B.-L. Nelldal, J. Andersson och O. Fröidh,
"Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2020 : Avreglering och konkurrens mellan tåg, flyg och buss samt effekter av coronapandemin på trafiken,"
, TRITA-ABE-RPT, 2036, 2020.
[32]
E. Andersson et al.,
"Varför behövs Nya Stambanor i Sverige?,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, KTH Railway Group publications, 20-01, 2020.
[33]
B.-L. Nelldal,
"Analys av prognoser för nya stambanor och jämförelse med internationella erfarenheter av höghastighetståg,"
KTH Royal Institute of Technology, KTH Railway Group, 19-01, 2019.
[34]
O. Fröidh och M. Berg,
"Framtida trafikeringskostnader och utveckling av persontågsparken : Slutrapport,"
Kungliga Tekniska högskolan, TRITA-ABE-RPT, 1912, 2019.
[35]
O. Cats et al.,
"How fair is the fare? Estimating travel patterns and the impacts of fare schemes for different user groups in Stockholm based on smartcard data : Final report for Trafik och Region 2018 SLL-KTH research project,"
KTH Royal Institute of Technology, 2019.
[36]
B.-L. Nelldal,
"Höghastighetsbanor : En investering för hållbart resande och godstrafik,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, KTH Railway Group publications, 19-02, 2019.
[37]
J. Warg och I. Johansson,
"KAIN - Kapacitet i nätverk : Slutrapport,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 257, 2019.
[38]
S. Peftitsi, E. Jenelius och O. Cats,
"Modeling the interaction between metro platform and on-board crowding,"
KTH Royal Institute of Technology, 2019.
[39]
E. Jenelius och M. Cebecauer,
"SHARP: Pre-study of Data Sharing for Demand-Responsive and Public Transport System-of-Systems : Public report,"
Fordonsstrategisk forskning och innovation, 2019.
[40]
B.-L. Nelldal, J. Andersson och O. Fröidh,
"Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2019 : Avreglering och konkurrens mellan tåg, flyg och buss samt jämförelse mellan tåg- och resenärspunktlighet,"
, TRITA-ABE-RPT, 1929, 2019.
[41]
O. Fröidh et al.,
"Lokalisering av järnvägsstationer – effekter för samhällsplanering, resande och tillgänglighet,"
Kungliga Tekniska högskolan, TRITA-ABE-RPT, 1815, 2018.
[42]
B.-L. Nelldal, J. Andersson och O. Fröidh,
"Resandeflöden på Sveriges järnvägsnät : Analys av utbud och efterfrågan på tågresor,"
, TRITA-ABE-RPT, 1818, 2018.
[43]
A. Pernestål Brenden et al.,
"Shared Automated Vehicles - Research & Assessment in a 1st pilot : SARA1 Results report,"
KTH Royal Institute of Technology, 2018.
[44]
B.-L. Nelldal, J. Andersson och O. Fröidh,
"Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2018 : Avreglering och konkurrens mellan tåg, flyg och buss samt utvecklingen av förseningarna,"
, TRITA-ABE-RPT, 1845, 2018.
[45]
[46]
B.-L. Nelldal,
"Conceptual terminals’ design methodology for different markets : Capacity4Rail, Working report in WP 2.3.1. EC Contract No FP7- 605650.,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TEC-RR 17-006, 2017.
[47]
E. Jenelius, I. Kristoffersson och M. Fransson,
"Dynamiska trängselindex,"
KTH Royal Institute of Technology, 2017.
[48]
B.-L. Nelldal och B. Kordnejad,
"Idéstudie Citylogistik med Tomteboda som pilot : Ett långsiktigt hållbart transporsystem för Stockholmsregionen,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TEC-RR, 17-004, 2017.
[49]
B.-L. Nelldal,
"Line capacity and train capacity for future rail freight corridors : Capacity4Rail WP32.2 Appendix 1, EC Contract No FP7- 605650,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TEC-RR, 17-011, 2017.
[50]
B.-L. Nelldal,
"Parameters for capacity and costs of freight trains in Sweden including Business cases and validation of new freight wagons : Capacity4Rail WP2.3.1 APPENDIX to D5.4 2/3 Assessment of technologies, scenarios and impacts including MS23, EC Contract No FP7- 605650,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TEC-RR 17-012, 2017.
Rapporter (2017-12-31)
[1]
O. Fröidh och M. Berg,
"Trafikeringskostnader för höghastighetståg,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-ABE-RPT, 2123, 2021.
[2]
O. Fröidh et al.,
"Lokalisering av järnvägsstationer – effekter för samhällsplanering, resande och tillgänglighet,"
Kungliga Tekniska högskolan, TRITA-ABE-RPT, 1815, 2018.
[3]
A. Pernestål Brenden, I. Kristoffersson och L.-G. Mattsson,
"Future scenarios for self-driving vehicles in Sweden,"
stockholm, TRITA-MMK, 2017:07, 2017.
[4]
A. Pernestål Brenden et al.,
"Off-peak City Logistics – A Case Study in Stockholm,"
, TRITA-MMK, 2017:06, 2017.
[5]
B.-L. Nelldal, O. Fröidh och J. Andersson,
"Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2017 : Avreglering och konkurrens mellan tåg, flyg och buss samt förseningarnas betydelse för tillgängligheten,"
, TRITA-TSC-RR, 17-003, 2017.
[6]
A. Lindfeldt och H. Sipilä,
"Användning av tågpassagedata för estimering av primära störningsfördelningar,"
KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TSC-RR, 16–001 X, 2016.
[7]
B.-L. Nelldal, J. Andersson och O. Fröidh,
"Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2016 : och avreglering och konkurrens mellan tåg, flyg och buss samt kopplingen mellan resandet och ekonomin,"
, TRITA-TSC-RR, 16-004, 2016.
[8]
C. Stenström och O. Fröidh,
"Effektsamband för underhåll av järnväg : Förstudie,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TSC-RR, 15:005, 2015.
[9]
"Färdplan för ökad forskning och innovation inom underhåll av järnvägsfordon,"
KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TSC-RR, 15-006, 2015.
[10]
M. Börjesson och J. Eliasson,
"Kostnadseffektivitet i valet av infrastrukturinvesteringar,"
Stockholm : The Swedish Fiscal Policy Council, Studier i finanspolitik, 2015:1, 2015.
[11]
B.-L. Nelldal, J. Andersson och O. Fröidh,
"Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2015 : och Utvärdering av avreglering och konkurrens samt analys av regional utveckling,"
KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TSC-RR, 15-004, 2015.
[12]
O. Cats, J. West och J. Eliasson,
"Appraisal of increased public transport capacity : The case of a new metro line to Nacka, Sweden,"
, CTS working paper, 2015:2, 2014.
[13]
A. Vigren,
"Costs for Swedish Public Transport Authorities,"
, CTS - Working papers in Transport Economics, 2014:22, 2014.
[14]
B.-L. Nelldal och H. Boysen,
"Cross-border freight transportation by rail Oslo-Gothenburg-Copenhagen-Hamburg - Challenges and opportunities : The Scandinavian 8 Million City, COINCO II,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TEC-RR, 14‐006, 2014.
[15]
S. Flügel et al.,
"Evaluation of methods for calculating traffic assignment and travel times in congested urban areas with strategic transport models,"
, TØI report, 1358/2014, 2014.
[16]
J. West, M. Börjesson och L. Engelsson,
"Ex-post evaluation of national transport model : Gothenburg congestion charges application,"
, CTS working paper, 2016:9, 2014.
[17]
A. Almroth et al.,
"Further development of SAMPERS and modeling of urban congestion,"
, Working papers in Transport Economics, No 2014:10, 2014.
[18]
A. Lindfeldt,
"Kapacitetsutnyttjande i det svenska järnvägsnätet : Uppdatering och analys av utvecklingen 2008 – 2012,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TSC-RR, 003, 2014.
[19]
O. Fröidh och J. Warg,
"The European Corridor : Capacity and journey times,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TSC-RR, 14-007, 2014.
[20]
B.-L. Nelldal och J. Wajsman,
"Utvecklingen av rangerbangårdarna i Sverige : Hittillsvarande utveckling, samhällsekonomiska kalkyler för rangerbangårdar och prognoser för järnvägens produkter,"
Stockholm : KTH Järnvägsgrupp, TRITA-TEC-RR, 14-010, 2014.
[21]
T. Stojanovski och K. Kottenhoff,
"Bus Rapid Transit (BRT) och Transit-Oriented Development (TOD) - Stadsutveckling för effektiv kollektivtrafik : Erfarenheter från Sverige och andra länder - Vilka krav ställer BRT på bebyggelsen? - Hur kan svenska städer anpassas för BRT?,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TSC-RR, 13-018, 2013.
[22]
[23]
O. Fröidh och J. Warg,
"Europakorridoren : Kapacitet och restider,"
KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TSC-RR, 13-009, 2013.
[24]
O. Fröidh,
"Godstrafik på järnväg - åtgärder för ökad kapacitet på lång sikt,"
KTH Royal Institute of Technology, Trita-TSC-RR, 13-003, 2013.
[25]
O. Fröidh, K. Kottenhoff och J. Warg,
"Green Train : Comfort evaluation of active secondary suspension,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, KTH Railway Group, 13:03, 2013.
[26]
B.-L. Nelldal, O. Fröidh och G. Troche,
"Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2013 och Utvärdering av avreglering och konkurrens samt Utvecklingen av länshuvudmännens trafik,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TSC-RR, 13:017, 2013.
[27]
[28]
[29]
E. Jenelius och H. Koutsopoulos,
"Consistent travel time estimation using sparse probe vehicle data sampled by time and distance,"
, 2012.
[30]
O. Fröidh och K. Kottenhoff,
"Do regional and interregional travelers prefer trains or buses? - Evidence from Blekinge, Sweden,"
, 2012.
[31]
K. Kottenhoff et al.,
"En permanent världsutställning i Karlstad : Så skapar vi framtidens attraktiva kollektivtrafik,"
Trafikverket och Vinnova, Trafikverket och VINNOVA, P36095-1, 2012.
[32]
O. Fröidh,
"Green train. Basis for a Scandinavian high-speed train concept. Final report, part A,"
KTH Royal Institute of Technology, 2012.
[33]
O. Fröidh och C. Byström,
"Interregional tågtrafik i konkurrens på Västkustbanan,"
KTH Royal Institute of Technology, Trita-TEC-RR, 12-004, 2012.
[34]
T. Stojanovski, C.-J. Engström och A. Rader Olsson,
"Inventering av dokumenterade effekter, effektsamband och uppföljningsmetoder för samhällsplaneringsinsatser : (KTH del: region- och kommunal planering),"
, 2012.
[35]
H. Sipilä och J. Warg,
"Kapacitetsanalys av Södra stambanan : Effekter av ökad trafik och ökad hastighet från 200 till 250 km/h,"
KTH Royal Institute of Technology, 2012.
[36]
[37]
[38]
X. Ma och J. Mårtensson,
"Optimal control of vehicle trajectory based on vehicle to infrastructure Information,"
, 2012.
[39]
[40]
B.-L. Nelldal och H. Boysen,
"Scandria Railway Corridor Performance. Baltic Sea Region Project 26, Scandinavian Adriatic Corridor for Growth and Innovation,"
, 2012.
[41]
B.-L. Nelldal, H. Boysen och A. Carillo Zanuy,
"Study on railway business for VEL Wagon and target costs,"
, 2012.
[42]
B.-L. Nelldal, G. Troche och O. Fröidh,
"Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2011 : samt Utvärdering av avreglering och konkurrens mellan transportmedlen i långväga trafik,"
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TEC-RR, 12-006, 2012.
[43]
[44]
[45]
[46]
F. Radano, H. Orth och P. Schmidt,
"Intermodal Solutions for Trans-European Temperature-Sensitive Shipments, TESS WP4 report,"
, 2011.
[47]
K. Kottenhoff och K. Jansson,
"Kollektivtrafik i starka korridorer : buss, spår eller parallell trafikering?,"
, 2011.
[48]
A.-I. Lundberg och B.-L. Nelldal,
"Konkurrens och samverkan mellan tåg och flyg, Del 2 : Tidsserieanalys i Sverige,"
, TRITA-TEC-RR, 11-002, 2011.
[49]
B.-L. Nelldal et al.,
"Linjetåg för småskalig kombitrafik : Analys av marknad och produktionssystem och förslag till pilotprojekt,"
, 2011.
[50]
B.-L. Nelldal och J. Wajsman,
"Person- och godstransporter 2010-2030 och kapacitetsanalys för järnväg,"
KTH Royal Institute of Technology, TRITA-TSC-RR 12-003, 2011.