Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Kapacitet i nätverk 2 (KAIN 2)

Ett exempel på tidtabellskomprimering för kapacitetsanalys: morgonrusningen på Norrköping C.
Ett exempel på tidtabellskomprimering för kapacitetsanalys: morgonrusningen på Norrköping C.

Forskare: Ingrid Johansson (projektledare), Elin Hellblom

Finansiär: Trafikverket

Genomförande: 2021-2024

Syftet med projektet är att förbättra metoden som utvecklades i föregångarprojektet KAIN för beräkning av kapacitetsutnyttjande för järnvägsstationer, linjer och kombinationen av dem. Metoden kan användas för att analysera såväl den befintliga infrastrukturens kapacitetsutnyttjande – tidtabellsoberoende eller för den specifika tidtabellen – som för att undersöka vad en förändrad infrastruktur och/eller tidtabell skulle ge för effekt på kapacitetsutnyttjandet. Därmed kan metoden ge underlag till diskussioner om infrastrukturplanering och till planering av större förändringar av trafikeringen.

Metoden från KAIN kommer att vidareutvecklas och förbättras genom implementering av alternativa spårval på stationer, koppling av vändande tåg och hantering av enkelspår. Validering av metoden och en analys av befintligt kapacitetsutnyttjande på stationer och linjer, inklusive gradering och visualisering av kapacitetsutnyttjandet, ska också utföras.

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2023-03-29