Till innehåll på sidan

FR8RAIL II WP3

Real-time network management and improved methods for timetable planning

Avgränsning av simulering av järnvägsnätet, och fallstudie Hallsberg-Malmö
Avgränsning av simulering av järnvägsnätet, och fallstudie Hallsberg-Malmö.

Avgränsning av simulering av järnvägsnätet, och fallstudie Hallsberg-Malmö

Forskare: Behzad Kordnejad  (projektledare), Hans Sipilä, Mohammad Al-Mousa

Finansiär: Trafikverket/EU S2R – IP5

Genomförande: 2018-2021

Hantering av järnvägsnätet i realtid och förbättrade metoder för planering av tidtabeller kommer att erfordra metoder för tidsplanering och nätverkshantering i realtid, särskilt under mindre och större störningar. Detta gör både järnvägstrafik för person- och godstrafik mer konkurrenskraftig.

Idag finns det en klyfta mellan planering och realtidsperspektiv för nätverkshantering. Det finns ett behov av att sluta detta gap. Konceptet består av att alltid ha en konfliktfri trafikplan som uppdateras både i planering och i realtid, och som troligen kommer att överensstämma med driftsbegränsningar från järnvägsföretag och bangårds- och terminaloperatörer. Detta möjliggör automatisering, säkerställer operationell genomförbarhet och möjliggör ett mer effektivt samarbete mellan infrastrukturförvaltare, järnvägsföretag och operatörer av godsnoder. Arbetspaketet kommer att leverera en demonstrator för förbättrad korttidsplanering och daglig planering. För realtidsnätverkshantering kommer krav att anges för en demonstrator för att testa realtidsnätverkshanteringskoncept.

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-20