Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Flexåter 2

Grafisk tidtabell med blockbeläggning för ett avsnitt av Södra stambanan.
Grafisk tidtabell med blockbeläggning för ett avsnitt av Södra stambanan.

Forskare: Johan Högdahl (doktorand), Markus Bohlin (handledare) och Oskar Fröidh  (projektledare och biträdande handledare)

Finansiär: Trafikverket

Genomförande: 2021-2022

Projektet syftar till att utveckla metodiken med att kombinera RailSys-baserad simulering med optimering för att skapa robusta tidtabeller. Projektet utgör en direkt fortsättning på forskningsprojektet Flexåter – där en metod baserad på mikrosimulering och optimering för att förbättra robustheten för en given tidtabell togs fram. Fokus i detta projekt är fortsatt modell- och metodutveckling samt att utveckla metodikens generaliserbarhet samt tillämpbarhet. I ett första steg kommer den samhällsekonomiska effekten av att tillämpa metoden att utvärderas och i ett andra steg kommer förutsättningarna för en implementation att undersökas.

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-20