Till innehåll på sidan

Headway och signalpunktsplaceringar i ETCS (HESE)

Illustration av begreppet headway
Illustration av begreppet headway

Forskare: Hans Sipilä (projektledare), Emil Jansson

Finansiär: Trafikverket

Genomförande: 2021

Syftet med projektet är att utveckla en metod/modell som ska kunna användas som stöd för kapacitetsbedömningar inom eller i anknytning till ETCS-projekt och mer specifikt under förprojekteringsfaser av ETCS nivå 2 (ETCS L2). Modellen är tänkt att på ett så exakt sätt som möjligt enligt ETCS-specifikationer modellera bromskurvor och signalteknisk headway (tidsavstånd) längs med en bansträcka. Signalteknisk headway är den minsta tid som kan finnas mellan två på varandra följande tåg vid signalpunkterna. Vad denna blir beror på en kombination av signalsystemsparametrar, banprofil, banhastigheter och fordonsparametrar. Idén med modellen är att parametrar enkelt ska kunna varieras och framförallt att påverkan av signalpunkternas placeringar och täthet ska kunna värderas systematiskt och för ett större utfallsrum. Detta kan även åstadkommas i verktyg som RailSys men är tidskrävande och kräver en relativt omfattande handpåläggning beroende på hur många faktorer som ska varieras. Projektet är utformat som en förstudie och själva modellen är tänkt att implementeras i Python och med styrning av setup samt parametrar via Excel-fil eller motsvarande.

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-20