Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ATO i Sverige

Signalsystem behövs för att styra tågtrafiken. Kan vi automatisera dem för att reducera tågförare.
Signalsystem behövs för att styra tågtrafiken. Kan vi automatisera dem så att vi kan reducera behovet av förare ombord på tågen?

Forskare: Emil Jansson (doktorand), Anders Lindahl (projektledare) samt Oskar Fröidh , Nils Olsson och Olov Lindfeldt (handledare)

Finansiär: Trafikverket

Genomförande: 2021-2023

Projektet är inriktat mot att studera förutsättningarna för att implementera automatisk tågdrift (ATO), främst nivå GoA 3 och 4 för trafiken på det svenska järnvägsnätet. I detta licentiatarbete är det främst tre frågeställningar som ska studeras.

  • Robusthet, hur påverkar förare/personal ombord driften vid normal respektive störd trafikering.
  • Kapacitet, hur kan kapaciteten förbättras genom införande av ATO med olika nivåer. Hur kan automatisering ge en stabilare trafikering vilket kan leda till en effektivitet med kortare headway (tidsavstånd) mellan tågen vilket leder till högre kapacitet?
  • Lönsamhet, hur kan en automatisering och främst minskande av tågpersonal ombord leda till en mer lönsam drift av tågtrafiken?

Inom projektet kommer bland annat implementeringsprocessen av ATO med olika nivåer att studeras. Olika teknikområden kommer att specialstuderas; Hur behöver kommunikationen mellan tåg och trafikledning dimensioneras? Hur noggrant behöver positionen löpande beräknas? Hur behöver trafikledningarna utformas för att kunna fungera gentemot blandad trafik där en mindre eller större del av fordonen är automatiserade med olika nivåer av ATO?

Initialt kommer nuvarande trafikering med förare att studeras för att se för vilka uppgifter vid ordinarie trafik och vid störningar som föraren har att ta tag i. Därefter att följa upp hur dessa arbetsuppgifter ska kunna automatiseras för att på sikt kunna ta bort behovet av en dedicerad förare ombord.

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-20