Till innehåll på sidan

Effektiv tidtabellsläggning

Grafisk tidtabell med snabbtåg och pendeltåg på en del av Västra stambanan.
Grafisk tidtabell med snabbtåg och pendeltåg på en del av Västra stambanan.

Forskare: Jennifer Warg  (doktorand), Markus Bohlin (projektledare)

Finansiär: KTH Järnvägsgruppen (2012-2016), Hesselmanska stiftelsen (2020-2021)

Genomförande: 2012-2021

Syftet med forskningsprojektet är att utvärdera resultat av tidtabellsanalys och simulering i form av nyttor for resande och järnvägsoperatörer. Idag tar kapacitetsanalys oftast inte hänsyn till dessa nyttor. Samtidigt är kapacitetsaspekter till liten del inkluderade i samhällsekonomiska analyser. I det här projektet identifieras relevanta kapacitetskriterier och värderingar för att bygga upp ett förhållande mellan kriterierna så att dessa kan användas för utvärdering. Fokus ligger på att jämföra tåglägen och olika tidtabellsalternativ. Dessutom utvecklas en metod för prissättning av kommersiella tåglägen på avreglerade marknader i samarbete med projekten SAMEFF och SAMEFF 2. Metoden bygger på samhällsekonomiska kostnader för anpassningar i tidtabellen för subventionerad trafik. Fallstudier görs på Västra stambanan.

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-20