Effektiv tidtabellsläggning

Forskare: Jennifer Warg (doktorand), Markus Bohlin (projektledare)
Finansiär: KTH Järnvägsgruppen (2012-2016), Hesselmanska stiftelsen (2020-2021)
Genomförande: 2012-2021
Syftet med forskningsprojektet är att utvärdera resultat av tidtabellsanalys och simulering i form av nyttor for resande och järnvägsoperatörer. Idag tar kapacitetsanalys oftast inte hänsyn till dessa nyttor. Samtidigt är kapacitetsaspekter till liten del inkluderade i samhällsekonomiska analyser. I det här projektet identifieras relevanta kapacitetskriterier och värderingar för att bygga upp ett förhållande mellan kriterierna så att dessa kan användas för utvärdering. Fokus ligger på att jämföra tåglägen och olika tidtabellsalternativ. Dessutom utvecklas en metod för prissättning av kommersiella tåglägen på avreglerade marknader i samarbete med projekten SAMEFF och SAMEFF 2. Metoden bygger på samhällsekonomiska kostnader för anpassningar i tidtabellen för subventionerad trafik. Fallstudier görs på Västra stambanan.