Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

iMobility Lab

Fordonstrajektorier från GPS-data.

iMobility Lab, Intelligent Urban Mobility Lab vid KTH, fokuserar på användningen av nya mätmetoder för att minska mobilitetsproblemen i städer. Labbet upprättades ursprungligen genom priset IBM SUR (Shared University Research) för utveckling av "NexTMC3, Next Generation Traffic Management, Communications och Control Center for Sustainable Urban Transport".

iMobility Lab bedriver forskning kring behandling av dataströmmar, fusionering, filtrering, statistisk analys och maskininlärning för multimodal trafikinformation, trafikledning och tjänster. Labbet stöder och bidrar också till tvärvetenskaplig forskning och samarbetar med forskare över hela världen i ett brett spektrum av projekt.

Laboratoriet upprätthåller omfattande mobilitetsdatabaser, algoritmer för deras behandling, och modeller för trafik- och kollektivtrafiksimulering med öppen källkod. Med fokus på Stockholms transportsystem tar labbet emot data från mikrovågsdetektorer längs motorvägssystemet, Bluetooth-sensorer, väder, incidenter etc. kontinuerligt i realtid. Data från 1500 GPS-utrustade taxibilar, automatiska fordonspositionsdata (AVL) och passagerarräkningar (APC) från kollektivtrafiken, restidskameror (ANPR) etc. lagras också.

Struktur för iMobility Lab.

Ledare: Erik Jenelius

Medverkande: Matej Cebecauer , Wilco Burghout , Athina Tympakianaki

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-05