Till innehåll på sidan

Bilrestider i storstad: variationsmönster och upplevd osäkerhet (VARIA)

Med utgångspunkt i bland annat HEATCOs rekommendationer, slår ASEK fast att restidsosäkerhet skall värderas utifrån ”restidens standardavvikelse”. Det kan förefalla som om frågan är välutredd och måttet är väldefinierat. Men restider varierar i många olika dimensioner: mellan rutter, över året, över veckan, över dygnet, mellan dagar och mellan individuella fordon (samma dag, vid ”samma” tid på dagen). Målet med projektet är att identifiera vilken standardavvikelse det är som skall uppskattas och värderas, samt vilka variationskällor som ger sådan variation som bidrar till ”osäkerhet”. Projektets huvudresultat blir en rapport som beskriver metoder, data, analyser och slutsatser samt rekommendationer. Rapporten skapar en helhetsbild om forskningsinsatser och resultat. Projektresultatet ska också redovisas i två vetenskapliga artiklar: ett som fokuserar på analyser av GPS restidsdata och ett som kombinerar GPS-analyser med resenärens perspektiv på restidsvariabilitet.

Tidsperiod: 2018-03-01 – 2020-02-29

Finansiär: Trafikverket

Projektledare: Erik Jenelius

Medverkande: Matej Cebecauer , och WSP Sverige

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-05