Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Prediktions- och scenariobaserad trafikledning (POST)

Ramverk för restidsprediktion.

“Prediktions- och scenariobaserad trafikledning (POST)” är ett samarbete mellan Trafikverket, Linköpings universitet och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Projektet bygger på Mobile Millennium-systemet som ursprungligen utvecklades vid UC Berkeley och som har vidareutvecklats inom ramen för projektet Mobile Millennium Stockholm (MMS). Systemet har implementerats och anpassats till förhållandena i Stockholm, och nya algoritmer har implementerats och vidareutvecklats för att väsentligt förbättra skattningarna för huvudgatorna och motorvägarna i Stockholm. Data-fusions- och filtreringsmetoder har utvecklats för att möjliggöra användning av ytterligare datakällor som restidskameror, Bluetooth och taxi-positioner. En kalibreringsram har utvecklats, vilket möjliggör konsistent parameterskattning för trafikmodellen. Valideringsresultaten visar goda prestanda hos både motorvägs- och stadsnätsmodellen med avseende på MCS-sensordata, GPS-data och restidskameradata. Samtidigt har ett implementationsprojekt tillhandahållit resurser för att initiera tekniköverföring av algoritmerna som utvecklats i projektet till Trafik Stockholm. En ny nätverksmodell har utvecklats baserat på NVDB-nätverket och visualiseringsfunktioner har skapats för att stödja trafikledning hos Trafik Stockholm.

Huvudfokus för nuvarande fas av POST är att integrera resultaten från tidigare MMS-projekt med projekten "Kalibrering av DTA-modeller", projektet "Förbättrade tunnelavstängningar" och det pågående projektet "Motorvägskontrollstrategier" för att bygga ett ramverk för scenarioutvärdering för trafikledning. Genom att kombinera modellbaserad scenarioutvärdering och optimering med förbättrade korttidsprediktioner kan vi hjälpa trafikledningen vid Trafik Stockholm att utveckla proaktiva strategier. I POST har störst insatser hittills gjorts på följande komponenter:

  • Klustring av trafikdata för att förstå trafikmönster i Stockholms nätverk
  • Klassificering av kluster för att avgöra typ av dag
  • Grundläggande OD-estimering för typdagar
  • Scenarioutvärdering för typdagar med makroskopisk trafikmodell
Projektstruktur för POST..

Tidsperiod: 2017-01-01 – 2018-12-31

Finansiär: Trafikverket genom CTR

Projektledare: Wilco Burghout

Medverkande: Matej Cebecauer , Erik Jenelius , och Linköpings universitet, VTI

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-05