Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Skattning av resmönster och effekten av biljettprissättning för olika användargrupper i Stockholm baserat på Access-data (FairAccess)

Att tillhandahålla en tillgänglig, inkluderande och prisvärd kollektivtrafik för alla är ett centralt politiskt och planeringsmål. Trots detta finns det mycket begränsad empirisk kunskap om skillnaderna i resmönstren bland användargrupper och följaktligen om effekterna av olika åtgärder på deras beteende. Denna bristande kunskap hindrar planerare från att bedöma effekterna av alternativa investeringar / politiska åtgärder på olika grupper (särskilt utsatta grupper i samhället) och gör det därmed svårare att beakta detta i beslutsprocessen. I det här projektet används disaggregerad smartcard-data för att beräkna efterfrågematriser för olika användargrupper och gör det därigenom möjligt att använda dessa i framtida efterfrågeprognoser och investeringsanalyser. Genom att tillhandahålla dessa matriser som indata gör det möjligt att kategorisera utdata från trafikberäkningar (t ex restidbesparingar) för olika grupper och därefter kvantifiera fördelningseffekterna av olika policyåtgärder. Vidare kommer en före/efterstudie att undersöka fördelningseffekter av den senaste prisstrukturförändringen från zonbaserad taxa till enhetstaxa. I synnerhet kommer förändringar i tillgängligheten för olika användargrupper, påverkan på reseavstånd och frekvens, samt fördelningseffekter att analyseras för att bedöma bidraget från förändrade biljettpriser för de övergripande mobilitets- och samhällsmålen.

Tidsperiod: 2018-01-01 – 2019-12-31

Finansiär: Stockholms läns landsting (SLL)

Projektledare: Oded Cats

Medverkande: Isak Rubensson, Yusak Susilo, Erik Jenelius

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-05