Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

iQMobility Automatiserad kollektivtransportlösning för bussar i storstadsmiljö

Projektet avser att utveckla en prototyp av ett transportsystem för innerstadstrafik med automatiserade bussar. Inom ramen för projektet kommer framstegen inom de centrala områdena att demonstreras genom följande scenarion:

1. Automatiserad hantering av bussdepå

2. Automatiserad körning i stadsmiljö, med förbättrad interaktion med omgivande trafikanter

3. On-line koordinering av flertal bussar i urban miljö

4. Koordinerad autonom körning med två fordon i urban miljö

Planering av automatiserad kollektivtrafik.

Projektet kommer att använda Astazero och CMA i Kista som provarenor. Doktoranderna, anställda på KTH respektive Örebro universitet, kommer att verka inom områdena fordonskoordinering och optimering samt trafiksimulering. Forskningen vid KTH kommer att använda simuleringsoptimeringsmetoder för att svara på huvudfrågor:

1. Hur ska AV-bussnätet utformas med avseende på ruttnät, busskapacitet, operatörsbehov och passagerarefterfrågan?

2. Var är utbyggnaden av AV-bussnät mest lönsamt med avseende på stadens vägnät, kollektivtrafikmyndigheter och operatörer, och resenärsefterfrågan?

Tidsperiod: 2016-07-01 – 2020-06-30

Finansiär: Vinnova FFI

Projektledare: Jon Andersson, Scania

Medverkande: Jonas Hatzenbühler , Oded Cats , Erik Jenelius , och Scania, INIT, Örebro University

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-05