Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Modellering av samband mellan trängsel i bytespunkter och i fordon

Modell för resenärers val av tunnelbanevagn.

Många stationer och hållplatser i Stockholms kollektivtrafiksystem är hårt belastade. Det finns ett viktigt samspel mellan trängsel på stationer och i fordon. Hög trängsel i fordonen är förknippad med många negativa konsekvenser, t.ex. låg komfort, risk att inte komma på tåget, och förseningar. Syftet med det här projektet är att utveckla en kvantitativ metod för att utvärdera hur utformning av stationer och bytespunkter påverkar trängseln i fordon. Målsättningen är att öka förståelsen för hur stationers utformning och resenärsflöden samspelar och påverkar framkomligheten och trängseln i fordon. Med den utvecklade metoden kan olika utformningar av nya eller renoverade stationer utvärderas i ett tidigt planeringsstadium på ett objektivt och systematiskt sätt. Det faktiska kapacitetsutnyttjandet av fordon kan analyseras på ett mer realistiskt sätt än tidigare, genom att hänsyn tas till att resenärer i allmänhet inte fördelar sig jämnt mellan alla vagnar. En modell för flöden mellan olika plattformar inom en bytespunkt kommer att utvecklas, och kopplas till en simuleringsmodell för kollektivtrafik. Simuleringsmodellen kommer att utvecklas för att fånga trängseln i varje fordon och vagn. Simulering av passagerarflöden i kollektivtrafiken och mellan plattformar kommer att integreras. Metoden kommer att tillämpas på att antal stationer i Stockholms kollektivtrafiknät.

Tidsperiod: 2017-01-01 – 2018-12-31

Finansiär: Stockholms Läns Landsting (SLL), KTH Centrum för transportstudier (CTS)

Projektledare: Erik Jenelius

Medverkande: Soumela Peftitsi , Oded Cats

Innehållsansvarig:admin@byv.kth.se
Tillhör: Institutionen för byggvetenskap
Senast ändrad: 2021-05-05