Forskningsprojekt Mobilitet i städer
Tätheten av människor och aktiviteter i stadsområden innebär stora värden och möjligheter, men också utmaningar för mobiliteten, bland annat trängsel och miljöpåverkan. Gruppen för mobilitet i städer söker att ta itu med dessa problem genom att utveckla metoder för förståelse, uppföljning och hantering av dynamiska, urbana transportsystem baserat på statistisk analys, nätverksmodellering, datasimulering och optimeringsmetoder. Ett viktigt område för att öka transportsystemets effektivitet och robusthet är att utveckla metoder för att utvinna nyttig information från trafik- och mobilitetsdata. Särskild uppmärksamhet ägnas åt utformning, planering och drift av kollektivtrafiksystem, däribland utvecklingen av automatiserade, intermodala och efterfrågestyrda tjänster.
Forskningsprojekt
Avdelningen är för närvarande aktiv inom följande forskningsprojekt. Följ de blå länkarna för att läsa mer:
- Modellering av samband mellan trängsel i bytespunkter och i fordon
- Skattning av resmönster och effekten av biljettprissättning för olika användargrupper i Stockholm baserat på Access-data (FairAccess)
- iMobility Lab
- iQMobility Automatiserad kollektivtransportlösning för bussar i storstadsmiljö
- MMiB Modern Mobilitet i Barkarbystaden
- Prediktions- och scenariobaserad trafikledning (POST)
- Optimala påfartsstrategier för svenska motorvägar
- Sara1
- Förstudie: Simulerings- och visualiseringsplattform för självkörande fordon och mobilitetstjänster (SIMnVIS)
- Simulering och modellering av automatiserade vägtransporter (SMART)
- Självkörande fordon och kollektivtrafik – hot och möjligheter
- Bilrestider i storstad: variationsmönster och upplevd osäkerhet (VARIA)